Historie van Historie van de Wagenwerkplaats
Met ruim 100 jaar historie van robuust staal, indrukwekkende rijtuigen en stomende paardenkracht zijn de gebouwen van De Wagenwerkplaats een kroonjuweel van de industriële revolutie in Nederland.
-
2007
Rijksmonument
Het complex krijgt de status Rijksmonument. Diverse ondernemingen nemen hun intrek in de diverse gebouwen.
-
2000
Het doek valt
Uiteindelijk is de Wagenwerkplaats in 2000 gesloten. Toen maakte het bedrijf onderdeel uit van NedTrain van NS. Daarna zijn er een aantal gebouwen gesloopt, maar veel historische gebouwen zijn bewaard gebleven.
-
1930
Grootste werkgever
‘Het spoor’ is de grootste werkgever van Amersfoort.
-
1904
In gebruik name
De werkplaats werd in gebruik genomen op 1 maart 1904. Men hield zich vooral bezig met het het onderhouden, reviseren en ombouwen van goederenwagons. De meeste werklieden die in 1904 in Amersfoort kwamen werken waren afkomstig van de werkplaats Haarlem.
-
1903
Aanvang bouwwerkzaamheden
De bouwwerkzaamheden gaan van start onder leiding van architect D.A.N. Margadant.